مهدی شریعتی

« ..................................................................................................................................................................................... »

مهدی شریعتی

« ..................................................................................................................................................................................... »

گرایش های کارشناسی ارشد عمران

پنجشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۲، ۰۲:۱۷ ق.ظ

 

 

در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته تا آزمون کارشناسی ارشد  دارای ۱۲ گرایش است. این گرایش ها عبارتند از:

موفقیت


۱- سازه: مهندسی سازه در ارتباط با طراحی پل ها، ساختمان ها، .ساخت تاسیسات نفتی روی خشکی، سدها و غیره می باشد. اجزای تشکیل دهنده مهندسی ساختمان، طراحی، آنالیز سازه می باشد. این شامل محاسبه تنش ها و نیروهای فعال در ساختمان می شود. بعضی از مهندسین ساختمان در زمینه های گوناگون و متفاوت دیگر مشغول به کار می شوند. از قبیل طراحی هواپیما و فضاپیما و حتی وسایل پزشکی.

۲- مهندسی زلزله: با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی ایران هم اکنون یکی از بخشهای اصلی در طرح و محاسبه ی سازه های مختلف بررسی سازه در مقابل زلزله می باشد. مبحث مهندسی زلزله بررسی رفتار سازه های مختلف ازجمله ساختمان ها، پل ها، سدها و … تحت زلزله و طراحی آن ها در مقابل زلزله می باشد. این گرایش در ارتباط بسیار نزدیک با مهندسی سازه است.

۳- مهندسی مدیریت ساخت: انجام مناسب و بهینه هر پروژه در گرو مدیریت صحیح و اصولی می باشد، به خصوص در پروژه های عمرانی که با بخش های مختلفی درارتباط است و معمولا افراد زیادی در آن فعالیت دارند، نقش مدیریت پررنگ تر می باشد. در این گرایش انواع روش های مدیریتی، پیمان ها و قراردادها، برآورد هزینه ها انواع روش های اجرایی مطرح می شوند.

۴- مکانیک خاک و پی: مهندسی ژئوتکنیک به خصوصیات و مشخصات خاک و فنداسیون و پی و دینامیک خاک ارتباط دارد. همچنین مباحث مربوط به تونل ها، سدهای خاکی و آزمایشگاه های مکانیک خاک در زمره فعالیت های مهندسی ژئوتکنیک قرار می گیرد.

۵- مهندسی محیط زیست: مهندسی محیط زیست درارتباط است با عملکرد مواد شیمیایی و زیست شناسی موجودات و یا اتلاف گرما و انرژی حرارتی، تصفیه و پالایش آب و هوا و اصلاح و بهبود محل و مکان هایی که در اثر ضرر و زیان های قبلی صدمه دیده اند.

موضوعات تحت پوشش مهندسی محیط زیست عبارتنداز: تصفیه آب، دفع فاضلاب، مدیریت خسارت و صدمات و آسیب های پرخطر. مهندسی محیط زیست با هیدرولوژی و علم هواشناسی تا جایی که دانش راجع .به آب و جریانات و دانستن چگونگی انتقال آلوده کننده ها احتیاج و نیاز می باشد، ارتباط دارد. مهندسی محیط زیست همچنین شامل واکنش در برابرآلودگی صنعتی می باشد ، مهندسی محیط زیست بخش پیشرفته و مدرن بهداشت است.

۶- سازه های هیدرولیکی: مبحث مرتبط با حرکت و انتقال مایعات و بطور اخص آب است.

این مبحث مهندسی بطور یقین ارتباط با طراحی پلها، سدها، کانال ها، اسکله ها پیدا می کند و همچنین ارتباط با هر دو موضوع مهندسی محیط زیست و بهداشت را نیز دارد. البته تاکید بیشتر این گرایش بر روی طراحی و محاسبه ی سازه های مرتبط با آب می باشد و مطالعات هیدرولوژیکی چندان در حیطه ی مباحث این گرایش نیست.

۷- سازه های دریایی: مهندسی سازه های دریایی در ارتباط با طراحی سازه های مختلف دریایی مانند انواع سکوها، اسکله ها و تاسیسات و تجهیزات بندری است.

۸- برنامه ریزی حمل و نقل: مهندسی حمل و نقل در ارتباط با تئوری صف بندی، جریان حرکت ترافیک، طرح هندسی راه و رفتار رانندگان می باشد.

۹- مهندسی آب و فاضلاب

۱۰- مهندسی رودخانه

۱۱- راه و ترابری: مهندسی راه و ترابری در ارتباط با روش های روسازی و زیرسازی و طرح هندسی انواع راه و مباحث مربوط به راه آهن و فرودگاه می باشد. بنابراین علاوه بر طراحی کامل راه های ارتباطی ماشین رو طراحی باند فرودگاه، برج های مراقبت و همچنین طرح کامل راه آهن اعم از مشخصات فنی و هندسی آن مورد توجه این گرایش است.

۱۲- مهندسی آب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی